Tisková zpráva
Jedním z nejdůležitějších úkolů našeho školství je zkvalitněním základního vzdělávání a rozvoj potenciálu každého, tedy i nadaného žáka. Ne všechny velmi akcelerované děti však mají stejnou šanci být identifikovány jako nadané a následně získat adekvátní podporu. Tomu odpovídá i velmi nízký počet nadaných a mimořádně nadaných žáků identifikovaných v PPP, který neodpovídá očekávanému počtu těchto dětí v populaci (ČŠI, 2022).
Podle Šárky Portešové z katedry psychologie Masarykovy univerzity a současně hlavní řešitelky projektu OPVVV, zaměřeného na identifikaci a rozvoj nadaných žáků na počátku školní docházky, je hlavním negativním důsledkem tohoto stavu skutečnost, že řada velmi chytrých dětí nerozvíjí v řadě škol svůj potenciál, stagnuje, neformuje vhodně strategie učení a postupně získává nejen negativní postoj ke vzdělávání, ale i řadu sociálních a emočních problémů.
„Vzdělávací systém i celá společnost ztrácí hned na samém počátku vzdělávání řadu velmi talentovaných dětí, které svůj potenciál nenaplní. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli propojit čtyři pracoviště MU (Katedra psychologie FSS, Katedra matematiky PedF., Katedra výtvarné výchovy PedF. a Ústav výpočetní techniky) a společně se pokusit tuto nepříznivou situaci změnit,“ uvádí Portešová.
Na konferenci, která se uskuteční dne 12.10.2022 v hotelu Passage v Brně, představí tento tým pedagogům z celé ČR zcela nový identifikačně-rozvojový modul, který by měl v blízké budoucnosti pomoci školám podchytit a podpořit matematicky nadané prvňáčky.
Podrobně předveden bude nový diagnostický nástroj pro plošný screening míry akcelerace dětí v matematice v první třídě, s názvem Steven a jeho Dinopark. Ten byl vytvořen týmem psychologů a psychometriků působících na Katedře psychologie, kteří se dlouhodobě zabývají identifikací nadaných dětí. Celý systém funguje online a všechna získávána data jsou před kyberútoky chráněna experty z Ústavu výpočetní techniky.
Na katedře matematiky a výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU současně vznikly i rozšiřující strukturované materiály pro rozvoj dětí na tabletech i k vytištění, které budou moci učitelé pro akcelerované děti ihned, v rámci kmenových tříd, použít. Nebudou pro ně tedy muset sami hledat nebo vytvářet rozšiřující učivo.
Věříme, že pro děti budou nové materiály podnětné a zajímavé, budou respektovat jak míru akcelerace, tak jejich věk a současně budou propojeny s reálným životem a tématy, o které se tyto děti intenzivně zajímají, říká Eva Nováková, která vede kolektiv autorů připravující rozvojová videa a pracovní listy. Na práci se podílejí členové Katedry matematiky a výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU.
Součástí konference bude i panelová diskuse se zástupci škol a školských zařízeních z celé ČR, s cílem odpovědět na otázku, jak ve škole vytvořit skutečně funkční systém podpory nadaných žáků.
V odpoledním bloku konference se budou učitelé moci inspirovat dalšími možnostmi rozvoje nadaných dětí, které představí firma Microsoft edu, Lego edu, Corinth a Invenio.
Název projektu: Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků základních škol, registrovaným pod č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016366.
Chcete vědět, co se u nás právě děje? Potom neváhejte a lajkněte si nadaného prvňáčka!
Adresa:
Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 497 501
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků základních škol, Práva vyhrazena
---------------------------------------
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons 4.0 Česká republika.