Nadané a talentované jsou takové děti, kterým jejich mimořádné schopnosti umožňují podávání vynikajících výkonů. Aby mohly (potenciálně) přispět sobě i společnosti, vyžadují programy a služby, jež se liší od běžně poskytovaných školských programů. (U.S. Office of Education, 1972)
Výše uvedenou, doposud celosvětově nejvíce citovanou definici nádání, přednesl senátor J.S. Marland v americkém kongresu již v roce 1972. Nešlo ale jen o definici. Marlandovu vystoupení v senátu předcházel rozsáhlý výzkum, jehož závěry konstatovaly, že nadaným dětem není poskytována adekvátní podpora a současně jsou trvale přehlíženy jejich speciální vzdělávací potřeby.
Jak by měl ale vypadat optimální program pro rozvoj nadání? Odpověď snadná není a vlastně se stále hledá. Jisté ale je, že každý vzdělávací program pro nadané by měl smysluplně rozvíjet akcelované schopnosti dětí. Současně ale nesmí děti stigmatizovat, nálepkovat a tím je vydělovat ze sociálních vazeb. Měl by tedy být postaven na třech důležitých pilířích:
1. Rozvoj schopností
Získávání a uplatňování širokého spektra znalostí a dovedností. Podpora identifikovaných schopností dítěte a současně systematický rozvoj jeho abstraktního, tvořivého, kritického myšlení.
2. Emoční podpora
Emoční přijetí (často) odlišného dítěte. Vytvoření bezpečného prostředí pro jeho rozvoj, podpora dobrých sociálních vztahů ve třídě, rozvoj zdravého sebepojetí a sebehodnocení nadaného dítěte.
3. Podpora širších sociálních vztahů
Důraz na hledání a utváření širších sociálních vztahů nejen mezi dětmi, ale i s rodiči a širším sociálním okolím.
V projektu usilujeme o to, aby identifikované nadané děti získávaly schopnosti a dovednostnosti, korespondující s jejich zájmy. Zároveň však, aby cítily, že nejsou osamocení, vyděleni, stigmatizováni, aby měly možnost porozumět sami sobě i svému okolí.
Zdroje:
Marland, S. P., Jr. (1972). Education of the Gifted and Talented: Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education and Background Papers Submitted to the U.S. Office of Education, 2 vols. Washington, DC: U.S. Government Printing Office. (Government Documents Y4.L 11/2: G36)
Chcete vědět, co se u nás právě děje? Potom neváhejte a lajkněte si nadaného prvňáčka!
Adresa:
Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 497 501
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků základních škol, Práva vyhrazena
---------------------------------------
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons 4.0 Česká republika.