Rádi řešíme projekty, které vnímáme jako smysluplné. Díky tomu můžeme alespoň částečně pomoci zvládat skutečné problémy, se kterým se nadané děti, jejich učitelé a rodiče, často potýkají. Na základě dlouhotelé výzkumné a poradenské praxe v oblasti péče o nadané dětí víme, že jedním z nejobtížnějších období je samotný počátek školní docházky.
Uvědomujeme si, že řada pedagogů se necítí zcela komfortně v situaci, kdy se již v první třídě setkává s velmi nadaným dítětem, nejen v matematice. V počtu 25-30 žáků bývá totiž velmi obtížné vycházet individuálně vstříc každému z nich. Současně ale platí, že většina nadaných dětí má od první třídy velká očekávání, protože se moc těší na to, že se budou učit něco opravdu zajímavého a současně zcela nového, co ještě neznají. Ne vždy se to ale podaří.
Neúspěšný střet velmi nadaného dítěte a nevhodného způsobu jeho vzdělávání nezřídka vyústí v dlouhodobé negativní důsledky (trvalá nuda, rezignace, nezájem, boj s autoritami, somatické potíže a řada dalších), které si obvykle vyžádají dlouhodobou psychologickou pomoc. A právě tomuto rizikovému vývoji chceme předejít.
Domníváme se tedy, že právě diagnostická, didaktická a metodická podpora pedagogům a jejich následná důvěra ve své schopnosti a zejména možnosti rozvíjet i velmi akcelerované prvňáčky, je klíčová pro zdravý vývoj nadání.
A proto pěvně věříme, že po skončení projektu bude snadnější odpovědět a dát konkrétní podporu učitelům a rodičům na podobné otázky, které dostáváme nyní:
Z doporučení PPP vyplývá, že žák je mimořádně nadaný na matematiku. Doporučen byl IVP, tablet, flash disk, encyklopedie. S PPP konzultován tablet. Bohužel však nemáme konkrétní tipy do výuky pro takto nadané dítě. Můžete nám prosím nějak pomoci?
Od září navštěvuje náš syn základní školu, první třídu a během listopadu začal zlobit. Zlobení se projevuje tak, že nerespektuje, co mu řekne paní učitelka. Úkoly ve škole má rychle hotové a pak má prostor pro zlobení. Takže mu paní učitelka dává úkoly navíc, například dostane více příkladů k počítání. Ale v poslední době je velký problém s úkoly navíc, už je totiž začíná odmítat. Nyní dostal menší rubikovu kostku a ježka v kleci. Tvrdí však, že ježka již několikrát vytáhl.
Prosím o konzultaci situace dívky v naší MŠ. Dívka vyniká především v matematických představách a v prostorové orientaci. Osobně cítím potřebu co nejdříve, před nástupem do první třídy zjistit míru jejího nadání v matematice. Při nerespektování jejího nadání by totiž mohlo dojít k fatální chybě, uvážíme-li že se jedná o dítě, které "miluje" učit se.
Chcete vědět, co se u nás právě děje? Potom neváhejte a lajkněte si nadaného prvňáčka!
Adresa:
Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 497 501
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků základních škol, Práva vyhrazena
---------------------------------------
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons 4.0 Česká republika.