V létě roku 1968 se na významného amerického profesora baltimorské univerzty prof. Juliana Stanleyho obrátili rodiče mimořádně matematicky nadaného, ale současně velmi se ve škole nudícího chlapce Josepha Batese. Po prvních testech z matematiky bylo jasné, že dvanáctiletý Joseph je tak nadaný, že je potřeba hledat pro něj velmi speciální způsob vzdělávání. Mimořádně pokročilé schopnosti chlapce přiměly profesora Stanleyho, aby přesvědčil děkana své univerzity k přijetí hocha do bakalářského programu na univerzitě. Tento příběh ovlivnil mnohé. Dal vznik unikátnímu výzkumu mimořádně matematicky nadaných studentů, popsal způsob jejich identifikace, vytvořil různé nové formy jejich vzdělávání. Na další desetiletí tak formoval pohled na adekvátní podporu nadaných dětí a dospívajících v matematice.
Typické charakteristiky
Podle Kruteckeho jsou matematicky nadané děti schopné snadno zobecňovat, rozšiřovat poznání na jiné situace, tvořit a vymýšlet nové metody řešení matematických problémů a současně přirozeně usilují o nejčistčí, nejjednodušší a tím nejelegantnější cestu k dosažení tohoto cíle (Krutetskij, 1976, str. 187)
Existuje řada charakteristik, které bychom měli zvažovat, když přemýšlíme o matematickém nadání v útlém věku. Současně ale neexistuje žádný seznam projevů chování, který by naplňovalo každé nadané dítě. Každé dítě je jedinečné. Výše uvedná Kruteckého definice obsahuje to nejdůležitější. Mezi nejčastější charakteristky z pohledu součaného poznání patří následující:
V našem projektu chceme respektovat následující:
Chcete vědět, co se u nás právě děje? Potom neváhejte a lajkněte si nadaného prvňáčka!
Adresa:
Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 497 501
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků základních škol, Práva vyhrazena
---------------------------------------
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons 4.0 Česká republika.