V běžné třídě ztrácejí děti s IQ 140 polovinu času. Ty, které mají IQ 170 již ztrácejí čas všechen. Pokud nemají co dělat, jak mohou zformovat cílenou snahu, respekt k zadaným úkolům nebo zvyk pracovat systematicky? ( Leta S. Hollingworth, 1924)
O projektu
Naším hlavním cílem je identifikovat a podpořit nadané děti v matematice na samotném počátku jejich školní docházky. Leta.S. Hollingworthová, známá americká psycholožka, již před téměř stoletím varovala před možným rizikovým vývojem extrémně nadaných dětí v útlém věku. I my si uvědomujeme, že právě toto období je pro formování zájmu o vzdělávání, utváření motivace a radosti z objevování mimořádně důležité. Současně víme, že mnohé nadané děti nezískávají už v první třídě vhodné příležitosti k tomu, aby své schopnosti rozvíjely, aby viděly smysluplnost učení a formovaly si dlouhodobý zájem o školní vzdělávání. A to je podle našeho názoru velká škoda.
Naší hlavní snahou je tedy pomoci školám lépe reagovat na tuto nepříznivou vzdělávací situaci některých prvňáčků. Chceme vytvořit a výzkumné ověřit funkčnost úzce provázaného procesu identifikace nadání a jeho smysluplné a cílené podpory od prvních školních dní.
Jaké hlavní kroky plánujeme?
V průběhu řešení projektu (tj od 1.4.2020 do 31.12.2022) vytváříme standardizovaný online screening schopností a dovedností v matematice a smysluplné rozvojové moduly ve formě vzdělávacích videí a pracovních listů. Se všemi novými materiály budou děti každý týden pracovat na tabletech v rámci standardního vyučování.
Jde o projekt aplikovaného výzkumu. Nejde nám tedy o vznik náhodných sad výstupů nebo materiálů. Usilujeme o průběžné ověřování této inovace prostřednictvím jasně popsané a doložené výzkumné metodologie. Právě proces důkladného ověřování inovace přímo ve školách považujeme za zásadní. Věříme, že díky tomu bude možné po dokončení projektu rozšiřovat do škol pouze funkční a ověřené postupy.
Všechny dílčí kroky a nově ověřované principy inovace nevolíme náhodně. Každý jednolivý krok má své opodstatnění, každý reaguje na určitou situaci v našich školách, kterou vnímáme jako problémovou. Teprve ale souhra těchto dílčích kroků bude vytvářet celou inovaci.
1. Požadavek plošného screeningu
Budeme usilovat o to, aby se do plošného screeningu míry akcelerace znalostí a schopností prvňáčků zapojily všechny děti, tedy i ty, které své znalosti nápadně neprojevují, případně je mají zastřeny vlivem souběžného dílčího handicapu (nepozornost, hyperaktivita apod.). Jedině tak objevíme i děti, které by systém buď nezachytil vůbec nebo je identifikoval až mnohem později.
Situace: podobný proces screeningu u nás v současnosti neexistuje. Akcelerovaní žáci jsou na začátku prvních tříd identifikováni spíše náhodně. Většina z nich však identifikována není vůbec, a tak vlastně čeká, až zbytek třídy získá stejnou míru znalostí.
2. Požadavek vzniku psychometricky validního screenigového diagnostického nástroje
Našim cílem není vytvořit screening v podobě sady náhodných úloh z matematiky. Vývoj testu je dlouhodbobý proces. Jeho výsledná podoba bude průběžně psychometricky ověřována a revidována na vzorku čítajícím více než tisíc prvňáčků. Součástí bude i podrobný psychometrický manuál k této metodě.
Situace: žádný screeningový nástroj pro identifikaci nadání na počátku školní docházky u nás neexistuje.
3. Požadavek zábavnosti a hravosti screeningu
Abychom děti zbytečně nestresovali, integrujeme záměrně nově vyvíjený screeningový diagnostický test do zábavného herního počítačového prostředí. Formát počítačové hry je dnešním dětem velmi blízký a známý. Jednotlivé úkoly budou integrovány do zajímavého příběhu, děti bude provázet veselá herní postavička, celý příběh bude podbarven zvuky v pozadí. Děti tedy nebudou stresovány samotnou testovou situací, budou hrát spíše hru, bez časového omezení, čímž u nich nebude docházet ke zvyšování úzkosti a obav.
Situace: dostupné diagnostické testy schopností pro děti existují pouze v ryze testové formě, většinou v podobě tužka-papír. Dětem je tedy obvykle zcela jasné, že jde o testovou situaci, obvykle navíc s přísným a striktním časovým limitem. Tyto podmínky však u mnohých vzbuzují strach, obavy a úzkost, což jim ve svém důsledku neumožňuje podat dobrý výkon.
4. Požadavek rychlého propojení výsledku screeningu a systematického rozvoje
Zřejmě nejdůležitějším požadavkem, který bude naše inovace ověřovat, je možnost skutečně rychlého propojení identifikovaných schopností žáka s úpravou jeho vzdělávání. Proto intenzivně vytváříme ucelený systém rozvojového programu pro akcelerované žáky v matematice. Těžištěm budou videovstupy a ověřené sady pracovních listů. Všechny materiály budou respektovat identifikovanou úroveň rozvoje znalostí a schopností žáků a budou zajímavými, nestandardními úlohami učivo rozšiřovat. Věříme, že systém podpůrných videí a pracovních listů zajistí individualizaci vzdělávání, jejich kontinuitu a zároveň výrazně usnadní pedagogům proces vnitřní diferenciace vyučování v hodinách matematiky.
Situace: systém rychlého propojení identifikovaných schopností a jejich cíleného rozvoje u nás chybí. Velmi často tak dochzí k situacím, kdy nadané dítě vlastně čeká na ostatní, až tématu porozumí, až vypracují úkol, až zopakují učivo. Současně ale takové dítě nemá většinou k dispozici smysluplné, na sebe navazující témata, která by jej rozvíjela, bavila a podněcovala k dalšímu přemýšlení. To často vede k velmi rizikovému vývoji nadaného dítěte, jako je nuda, nezájem, psychosomatické problémy, vyrušování nebo nezájem o školu.
Výstupem bude metodika, která bude v sobě integrovat ty nejdůležitjěší poznatky, zkušenosti a způsob práce s inovací.
Adresa:
Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 497 501
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků základních škol, Práva vyhrazena
---------------------------------------
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons 4.0 Česká republika.