Koncepční a strategická východiska
Podle strategických dokumentů právě skončeného programového období (vzdělávání 2020) bylo jedním z nejdůležitějších úkolů zmírnit odliv žáků ze základních škol zkvalitněním základního vzdělávání a rozvoj potenciálu každého žáka (Veselý, 2019). K naplnění tohoto strategického cíle však nedošlo nebo došlo jen v omezené míře. Proto se tento apel ještě s větší naléhavostí a aktuálností objevuje i v hlavních tématech nově připravované strategie (ČR 2030+). Koncept společného vzdělávání však není zaměřen pouze na kvalitní rozvoj a podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Akcentuje „nejlepší zájem“ každého žáka, včetně žáků akcelerovaných, nadaných a mimořádně nadaných.
Procesu nastavování podmínek systematického rozvoje nadaných a mimořádně nadaných žáků v běžných třídách základních škol však nebyla doposud věnována odpovídající pozornost. Podpora talentovaných není podle české školní inspekce ve školách vždy účinná, protože se často uskutečňuje bez přesnějšího určení nadání, bez příslušného vzdělání pedagogů a bez vyhodnocení její efektivity (ČŠI, 2016). Na základě výzkumů posledních let se navíc ukazuje, že ne všechny děti mají stejnou šanci být identifikovány a získat adekvátní podporu. Tomu odpovídá i velmi nízký počet žáků identifikovaných v PPP, který neodpovídá očekávanému počtu nadaných dětí v populaci (ČŠI, 2016). Hlavní problém však spočívá v tom, že řada nadaných a mimořádně nadaných žáků (ale i případně nadaných s handicapy) nerozvíjí v řadě škol svůj potenciál, stagnuje, neformuje vhodně strategie učení a postupně získává negativní postoj ke vzdělávání. Současně však mnozí skutečně mimořádně nadaní žáci, často pocházející ze znevýhodněného rodinného, sociálního či ekonomického prostředí, nedosahují kvůli časné selektivitě systému vyšších stupňů vzdělávání, nedostávají se do vysoce kompetitivních oborů a programů, kde, již je naopak selektivita a excelence velmi žádoucí.
Tím náš systém (i celá společnost) ztrácí hned na samém počátku vzdělávání řadu velmi talentovaných jedinců, kteří svůj potenciál vůbec nenaplní. Zásadní je proto zkvalitnit základní školství v péči o talentované děti tak, aby došlo k naplňování jejich potřeb a rozvoji potenciálu i v základním školství. “Stejně jako se věnujeme podpoře handicapovaných, musíme řešit i vzdělávání nadaných”, uvedl ministr Plaga v nedávném rozhovoru pro česká média.
Procesu zkvalitňování podpory nadaných žáků se snažíme pomoci. Tento projekt je celoplošný a pozitivně zasahuje potencionálně každého pedagoga žáků 1. tříd tím, že mu poskytne nástroje i kompetence, jak s touto populací žáků efektivně, kvalitně a dlouhodobě pracovat.
Zdroje:
Veselý, A. (2019): Strategie vzdělávání 2030, Česká škola.
MŠMT (2014): Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014–2020.
ČŠI: Tematická zpráva:Vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků. 13.10.2016.
ČŠI: Tematická zpráva: Rozvoj matematické gramotnosti na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018, ČŠI: 16.01.2019
Chcete vědět, co se u nás právě děje? Potom neváhejte a lajkněte si nadaného prvňáčka!
Adresa:
Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 497 501
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků základních škol, Práva vyhrazena
---------------------------------------
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons 4.0 Česká republika.